لالای فرشته

تا 2 سالگی

غذای نوزادان و کودکان از 7 ماهگی تا 2 سالگی

to-2-years-1

1- بهترین غذا برای نوزادان، شیر مادر است. خداوند سبحان حداقل و حد اکثری برای آن قائل شده است.

2- حداقل شیر دهی مادران به نوزادان 21 ماه می باشد. (سوره احقاف آیه 15)

3- حداکثر شیردهی مادران به نوزادان 24 ماه می باشد. (سوره بقره آیه 233)

4- بهتر است که نوزاد را از 7 ماهگی به مرور به آب میوه جات طبیعی عادت بدهند و بهترین آن آب سیب است.

5- در مرحله بعد پیشنهاد می شود که حریره بادام مخصوص را به نوزاد بدهید.

6- بعد از اتمام یک سال، می توانید فرزند خود را با عسل تغذیه کنید.

to-2-years-2

حریره بادام مخصوص

مواد لازم: 5 عدد مغز بادام شیرین و خام، دو سوم لیوان آب، 1 قاشق غذا خوری آرد برنج قهوه ای، عصاره کشمش 2 قاشق غذا خوری.

طرز تهیه: مغز بادام را با آب داغ خیس کرده، پوست بکنید و همراه آب، در مخلوط کن مخلوط کنید، سپس در ظرف کوچکی ریخته و بعد آرد را اضافه کرده و روی اجاق با حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید تا بجوشد. در این حال حریره را از روی اجاق برداشته و عصاره کشمش را به آن افزوده و صبر کنید تا خنک شود. سپس کودک خود را تغذیه کنید.

طرز عصاره گیری کشمش

یک استکان کشمش سایه خشک یا آفتاب خشک را تمیز کرده و بشویید و با یک لیوان آب جوشیده ولرم مخلوط کرده و در مخلوط کن، مخلوط کنید، تا به صورت شیره درآید و بعد صاف کرده و سپس مورد مصرف قرار دهید.

نوع دیگر حریره بادام

در این نوع حریره بادام از آرد جوانه گندم استفاده شود. گندم با پوست را جوانه زده، بعد خشک کنید و در آخر آسیاب کرده و آرد جوانه را بدست آورید و در غذای کودک استفاده کنید. هفته ای 2 بار کودک خود را با انواع حریره تغذیه کنید.

نوع دیگر حریره بادام

در این نوع حریره، مخلوطی از آرد جوانه گندم و آرد برنج قهوه ای استفاده شود.

حریره فندق

این حریره نیز مثل حریره بادام تهیه می شود؛ با این اختلاف که به جای بادام از 5 عدد فندق خام درشت استفاده شود. توجه: این حریره برای کودکانی که یبوست مزاج دارند مفید است.

سوپ سبزیجات

کودک خود را 2 بار در هفته با این سوپ تغذیه کنید.

مواد لازم: برنج قهوه ای نیم کوب شده 1 قاشق غذا خوری، بلغور گندم 1 قاشق مربا خوری، جو پوست کنده نیم کوب شده 1 قاشق غذا خوری، عدس 1 قاشق مربا خوری، سیب زمینی پوست کنده کوچک 1 عدد، گشنیز و جعفری خرد شده 2 قاشق غذا خوری، گوجه فرنگی متوسط رنده شده 1 عدد، نمک دریا به مقدار کم.

همه مواد را با دو و نیم لیوان آب در ظرف لعابی یا سفالی ریخته و روی اجاق بگذارید، تا به مرور پخته و جا بیفتد و آماده گردد.

پوره سبزیجات

مواد لازم: هویج فرنگی یک عدد کوچک، کدو حلوایی یک تکه کوچک، روغن زیتون یک قاشق چای خوری، انبه یک قاشق غذا خوری. هر دو را بخار پز کرده و پوست کدو را جدا کنید و در پیاله ای با چنگال له کنید، سپس یک قاشق غذا خوری انبه را به کدو و هویج اضافه کنید و بعد یک قاشق چای خوری روغن زیتون بکر و چند قطره آب لیمو ترش تازه را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید، هفته ای دو بار کودک خود را با این غذا تغذیه کنید.

پوره سیب زمینی با خرما

مواد لازم: سیب زمینی متوسط یک عدد، خرمای رطب پوست کنده یک عدد. سیب زمینی را بخار پز کرده و با چنگال له کنید و سپس خرمای رطب را هسته جدا کرده و پوست بکنید و خوب مخلوط کنید و بعد یک قاشق چای خوری روغن زیتون را به آن اضافه کنید. کودک خود را هفته ای دو بار با این غذا تغذیه نمائید.

پوره سبزیجات و میوه جات

مواد لازم: انجیر خشک رسیده قهوه ای 5 عدد، برگه خشک آفتابی زرد آلو 5 عدد، مغز پسته خام 5 عدد. همه را تمیز کرده و شسته و با نصف لیوان آب خیس شود. بعد از آماده شدن، در پیاله ریخته و با چنگال له کنید و هفته ای دو بار کودک خود را با این پوره تغذیه کنید.

توجه: در صورت استفاده از مواد حیوانی، بهتر است که بعد از یک سالگی به مقدار کم از ماهیچه گوسفند استفاده شود. یک قلم که همراه ماهیچه است به سوپ اضافه شود.

توصیه به مادران: سعی کنید که بچه را شکم باره تربیت نکنید و پر خور بار نیاورید.

مادران سعی کنند که کودک خود را به مرور به غذا خوردن عادت دهند و از کم شروع کنند.

بهترین غذا برای کودک، شیر مادر بوده و مادرانی که می خواهند به کودک خود خدمت کنند و او را خوب تغذیه کنند، بهتر است که خود مادر غذای خوبی داشته باشد تا فرزندش، خوب تغذیه شود.

مادران سعی کنند که کودک خود را به مواد غذایی بی محتوا مانند: ماکارونی، بستنی، انواع شکلات، بیسکویت، پفک و چیپس و یخمک و... عادت ندهند.

پوره میوه جات

مواد لازم: سیب گلاب 2 عدد، یک چهارم موز کوچک، 1 قاشق مربا خوری کشمش شسته شده، 2 عدد انجیر تازه یا خیس شده و نصف استکان آب، همه را در مخلوط کن ریخته و مخلوط کنید، تا به صورت پوره درآید و کودک خود را هفته ای دو بار با این خوراکی تغذیه نمایید.