لالای فرشته

از 2 تا 5 سالگی

from-2-to-5

در سالهای اولیه زندگی، افزایش قد و وزن کودک دو تغییر اساسی در رشد و تکامل اوست در یک سالگی کودک توانایی ایستادن را پیدا می کند در 2 سالگی راه رفتن را تجربه می کند و در 3 سالگی با اطمینان و اعتماد کامل حرکات جهشی انجام می دهد.

در این دوران استخوان ها رشد طولی می کند و بر حجم ماهیچه ها افزوده می شود به طوری که روزانه 6 گرم افزایش قد خواهد داشت.

نیاز انرژی

بعد از دو سالگی با آهسته شدن رشد، اشتهای کودک هم کاهش می یابد. پس بر اساس روند رشد کودک تقاضا برای دریافت غذا نیز تغییر می کند، هر چند میزان دریافت انرژی از یک غذا تا غذای دیگر متفاوت است اما کل غذای دریافتی روزانه کودک ثابت است.

در یک سالگی به حدود 1000 کیلو کالری انرژی نیاز داد، در 3 سالگی نیاز انرژی 300 کالری بیشتر می شود البته نیاز انرژی کودکان بر اساس میزان فعالیت فیزیکی آنها متفاوت است.

برنامه غذایی کودک

برای تامین کلیه مواد مغذی مورد نیاز کودکان، برنامه غذایی آنها باید شامل ترکیبی از غذاهای مختلف گروه های اصلی غذایی باشد.

گروه های اصلی غذایی

- گروه نان و غلات تامین کننده انرژی کودک است و سهم بیشتری از غذای کودک را تشکیل می دهد.

- گروه سبزی ها و میوه ها تامین کننده املاح و ویتامین ها است.

- گروه شیر و لبنیات تامین کننده کلسیم و فسفر و پروتئین است.

- گروه گوشت و حبوبات و مغزها تامین کننده پروتئین مورد نیاز کودک است.

در راس هرم غذایی چربی ها و قند قرار دارند که سهم بسیار کمی از برنامه غذایی را به خود اختصاص می دهد، ولی با توجه به اینکه چربی کالری بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی تولید می کند باید برای کودکان به عنوان یک منبع اساسی انرژی در نظر گرفته شود.

چنانچه برنامه روزانه غذایی کودک شامل ترکیبی از غذاهای مختلف از گروه های اصلی غذایی باشد می توان اطمینان داشت که تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک تامین خواهد شد.

نکته مهم دیگر در تغذیه کودکان 3 تا 5 سال، دادن حداقل 5 وعده غذا شامل وعده های صبحانه و نهار و شام و 2 میان وعده در 10 صبح و 5 بعد از ظهر و نهایتا یک لیوان شیر قبل از خواب است.

میان وعده ها، غذای مختصری هستند که نباید جای وعده اصلی غذا را بگیرند غذاهایی مثل شیر و بیسکویت، نان و خرما، نان و پنیر، کیک، کلوچه با میوه یا آب میوه و انواع شربت های خانگی، خشکبار مثل بادام، گردو، پسته، کشمش، توت خشک و... بسیار مناسب هستند و بهتر است از دادن پفک، چیپس های آماده، نوشابه های رنگی و گازدار، لواشک های غیر بهداشتی که ارزش غذایی آنها کم است و می تواند جای غذای اصلی را هم بگیرد و اشتهای کودک را کم کند خودداری کرد. تنقلاتی مانند پفک و چیپس علاوه بر کاهش اشتها ذائقه کودک را به طعم شور عادت می دهد و احتمال بوجود آمدن مشکلات تغذیه ای کودک در سنین بزرگسالی بیشتر می شود. خوردن غذاهای شور و نمک شانس ابتلا به فشار خون را در بزرگسالی افزایش می دهد. برای کاهش مصرف نمک بهتر است ذائقه از دوران کودکی به غذای کم نمک عادت داده شود.

خوردن شکلات نیز در کودکان در حد متوسط و نه زیاده از حد مجاز است. انواع میوه، عدسی، لوبیای پخته، کدو حلوایی، لبو، ماست و اسفناج، ماست و لبو، شلغم پخته، عدس بو داده، گندم بو داده از انواع میان وعده های مفید هستند.