لالای فرشته

تغذیه از 2 تا 6 سالگی

taghziye2

بعد از 2 سالگی با آهسته شدن رشد، اشتهای كودك هم كاهش می یابد؛ پس بر اساس روند رشد كودك، تقاضا برای دریافت غذا نیز تغییر می كند. هر چند میزان دریافت انرژی از یك غذا تا غذای دیگر متفاوت است، اما كل غذای دریافتی روزانه كودك ثابت است.

كودك در یك سالگی روزانه حدود 1000 كیلو كالری انرژی نیاز دارد و در 3 سالگی نیاز انرژی، 300 كالری بیشتر می شود؛ البته نیاز انرژی بر اساس میزان فعالیت فیزیكی آنها متفاوت است.

بسیاری از مادران گله می كنند كه كودك شان بعضی غذاها را دوست ندارد. نكته اینجاست كه در این سنین الگوهای رفتاری خانواده نقش موثری در انتخاب غذا توسط كودكان دارد.

معمولا كودكان غذاهایی را دوست ندارند و نمی خورند كه یكی از اعضای خانواده از خوردن آن امتناع می كند یا اصلاً آن غذا در سفره خانواده جایی نداشته است.

ذائقه كودكان را می توان از آغاز دوره تغذیه تكمیلی ساخت. برای مثال اگر به كودكی غذای كاملاً بی نمك داده شود او كم‌كم به این غذا عادت می كند.

همچنین كودك در این زمان باید با طعم انواع غذاها مثل ماهی آب پز، هویج پخته، كدو، پوره سبزیجات، غلات و حبوبات پخته و له شده عادت كند.

محققان می گویند بهتر است مادر از تنظیم طعم غذا بر اساس ذائقه خود خودداری كند. اگر كودك غذایی را دوست نداشت به او چند روز ندهد ولی بعد دوباره آن را به كودك بدهد.

اگر اعضای خانواده جلوی كودك از خوردن نوعی غذا امتناع كنند یا روی در هم كشند، كودك این رفتارها را تقلید می كند.