لالای فرشته

اهمیت کلسیم در دوران بارداری

جنین در حال رشد، برای شکل گیری و رشد استخوان ها، قلب، اعصاب، مفاصل سالم، ضربان قلب منظم و توانایی انعقاد خون به کلسیم نیاز دارد. اگر در طی دوره ی بارداری ، کلسیم به میزان کافی دریافت نشود، کودک کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان های مادر کسب می کند که این امر ممکن است سلامتی مادر را به خطر بیاندازد.

مادر گرامی، در دوران بارداری به مقدار کافی از شیر و لبنیات، انواع ماهی، سبزیجات سبز رنگ، آجیل و خشکبار استفاده کنید تا کلسیم مورد نیاز جنین خود را فراهم کنید. همچنین در صورت تشخیص پزشک می توانید از مکمل کلسیم نیز استفاده کنید.

طبق نظر متخصصان تغذیه هر خانم باردار باید 1200 میلی گرم کلسیم به طور روزانه دریافت کند. اما تحقیقات جدید به طور کلی 1000 میلی گرم کلسیم نیاز روزانه مادر را در طی دوران بارداری تأمین می کند؛ زیرا کودک شما نمی تواند بیش از این مقدار جذب کند. بنابراین مادر باید چهار وعده لبنیات یا غذاهای حاوی کلسیم در طی روز دریافت کند. البته خانم های بارداری که سن آن ها زیر 18 سال است باید روزانه 1300 میلی گرم کلسیم دریافت کنند. باید توجه داشت که حتی بعد از تولد کودک یا پایان دوره ی شیردهی نیز مادر به کلسیم نیاز دارد. بدن انسان به مواد معدنی نیازمند است تا به پوکی استخوان مبتلا نشود.

از بهترین منابع کلسیم ، لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر، کشک و قره قروت و نیز غذاهای دریایی به ویژه ماهی تن، کیلکا و ساردین است. سایر منابع کلسیم شامل: سبزیجات برگ سبز مثل کلم پیچ، اسفناج، کرفس، جعفری و نیز شلغم، هویج، زیتون، پرتقال، انگور، توت فرنگی، خرمالو، کشمش، بادام، پسته، بادام زمینی، گردو و حبوبات است.

ماهنامه تغذیه و سلامتی

منبع: مرکز اطلاع رسانی تبیان